Wednesday, November 11, 2009

7 Golongan yg dinaungi di akhirat kelak

slm....
Dlm entry kali ni aku nak postkan tentang 7 golongan yg akan dinaungi di akhirat kelak...hadis ni aku blajar msa nak amik SMU kat kg.dangar dulu...matannya aku igt2 lupa..syg skali bila lupa hadis2 yg pernah dihafal masa kecik2 dulu...artikel ni aku jumpa sms tgh membaca..kredit kpd sesiapa yg menulisnya..semoga akan menjadi salah satu dari 3 saham yg akan dibawa ke akhirat...amin..aku hanya re-publish shj...

..............................................................
Di waktu panas yang amat sangat di padang Mahsyar pada hari kiamat, para manusia menjadi bingung dan menggelabah ingin mencari tempat perlindungan. Dan pada hari itulah manusia berkata: "Kemana tempat lari?".

Dalam Al Quran disingkapkan dengan tegas dan jelas sekali perihal keadaan itu sebagaimana Firman Allah S.W.T.: - "Pada hari itu manusia berkata: - "Ke mana tempat lari?" Sekali-kali tidak! Tidak ada tempat berlindung!" (Al Qiyamah : 10-11).
Tetapi dengan kehendak Allah S.W.T. akan terdapat beberapa naungan, tetapi tidak semua manusia dapat berteduh di bawahnya, itu merupakan rahmat Allah S.W.T. dan naungannya.

Rasulullah S.A.W. bersabda: -
"Tujuh golongan bakal Allah naungi dengan rahmatNya pada hari yang tiada naungan selain naungan-Nya ialah:
1.Penguasaan pemimpin yang adil.
2.Seorang remaja yang mengawali keremajaannya dengan beribadah kepada Allah.
3.Seorang lelaki yang hatinya dipertautkan dengan masjid-masjid.
4.Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, yakni yang keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah.
5.Seorang lelaki yang ketika dirayu oleh wanita bangsawan lagi rupawan, lalu ia menjawab: "Sesungguhnya aku takut kepada Allah".
6.Seorang yang mengeluarkan sedekah dan disembunyikan, sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya itu.
7.Seorang yang berzikir kepada Allah Ta'ala di tempat yang sunyi, hingga kedua matanya mencucurkan air mata." (Imam Bukhari & Muslim).
............................................................

Rasanya x perlulah aku huraikan hdis ini.aku yakin dan percaya mereka yg membaca ni cukup bijak dan pandai utk memahami maksud tersirat dan tersurat di sebaliknya..semoga kita akan tergolong dari salah satu golongan yg disebutkan di atas ini..fikir2 lah...

Later...

Dengan sentiasa mengingatiNya,mudah2an kita akan sentiasa dirahmati dan diberkati dalam kehidupan kita..Semoga dipermudahkan segala urusan kita dan dikurniakan kebaikan kepada kita...amin....

1 comment:

  1. Rasulullah S.A.W bersabda, mafhumnya: sampaikan dariKu walau satu ayat...
    Bgsla blog nie... menarik minat utk aku mmbca...

    ReplyDelete