Saturday, October 24, 2009

Hacking + database corrupted+pening...




Salam….

Minggu yg sgt memenatkan utk aku dan kbykn kwn2 aku terutamanya penghuni2 pt5847 nih…skang ni kat USIM da abis da minggu pengajian,so skarang kami ni dalm proses “bertaubat” untuk ulang balik segala apa yg telah kami blajar dlm masa 14 minggu ni…bagi mereka yg sentiasa menghadirkan diri ke klas dgn jasad dan hati2 mereka sekali,alhamdulillah..mgkin skrg mereka mampu mnarik “sedikit”nafas lega sekurang2nya mereka nampak halatuju dalam menempuhi peperiksaan tak lama lagi..Namun bagi mereka yang selalu cerle cerlup(baca;sekejap ada sekejp xde),minggu2 ni lah masanya untuk himpun dan blaja balik apa sbnrnya yg kitorg blaja dlm masa 14 minggu ni…hwa3..penat sehh buat camni…

Bila dah semakin menghampiri minggu2 terakhir ni,dah menjadi rutin bg kitorang berada dlm kekalutan berperang dgn esaimen..ada yg terbengkalai lah,x cukup masa lah,x faham nak wat cmne lah,dan ada jgk sekelompok yg kurang bernasib baik apabila esaimen2 mereka tiba2 menghilangkan diri tanpa mengucapkan selamat tinggal walau sepatah pun..hilang seumpama angin yang berlalu pergi tanpa meninggalkan kesan pun...ap yg aku nak ckp kat sini ialah mereka yg tergolong dlm sekelompok yg kurg bernasib baik tuh..kat dlm umah aku ad 3org yg kene mcm tu bila sampainya hari due date nak antar esaimen ni..membe aku ad yg file esaimennya hilang terus,xtau ntah kemana2..sgala usaha nak buat esaimen tu,penat lelah bersengkang mata,bil letrik lg,tiba2 ilang gtu je.he3..mmg xleh wat apa lah..tapi pling bengang ianya berlaku bila tggl 2,3 jam je lagi nak kne antar..mulalah kepala berpinar2,rambut yg biasanya bleh sikat lurus je tiba2 jd gaya pelik,terpacak sana terpacak sini..hwa3..

Tekanan sebegini membuatkan bdk2 dlm umah kitorg x senang duduk,dan apa yg berlaku akhirnya ialah gelak sorg2,melalak x tentuhala,makn byk2..release tension la katakan..tapi xde la lame2 sgt..sekejap je,but at the end of the day,kitorg tetap kene buat esaimen baru jgk..ye lah,xnak antar kan,xde markah..Mcm aku sndri,projek aku yg seblum ni da siap elok2,tnggl nak burn je tiba2 corrupted..nak insert database pun xleh,apatah lagi nak panggil database tu blik..bila kene mcm tu mmg hangin satu bdan eh..panas je..tapi saat2 mcm nilah sebenarnya menguji kesabaran dan rasionality dlm dri kita ni..terpaksa la buat balik database2 yg corrupt ni..lepas kona sana kona sini ,nak link database pulak x dapat..ntah ape lah x kenenye dgn command2 aku tu,last2 skali aku g rembat command org len,link ngan database aku baru menjadi..lege rasanya bila da siap..hantar je lah wlaupun xdelah sempurna sgt esaimennya..janji dapat markah...

Dan sebnarnya ap yg plg memeritkan kat rumah aku ni ialah internet umah aku kne hack!!!!ini mmg buat aku marah!!!!elok2 kitorg tgh guna nak wat esaimen,tiba2 internet down plak..pnas mmg panas..habis segala password kitorg dipecahkan,membe aku yg kawal bhgian internet ni smpai xde mood dah nak buat keje..memg bengang..dah la ad dikalngan kitorg kene submit assignment pkai e-mail..terpaksa la berhempas pulas balik lawan hacker2 tu..kona sana kona sini.adjust sana adjust sini..da jd mcm adjustable lak..hwa3..hampir sehari rumah aku x dpt connect internet(baru sehari),rasa mcm terputus hubungan dgn dunia luar..chewah..tapi x dpt dinafikan,dlm dunia moden ni segalanya perlu dilakukan dgn pantas..baru terasa betapa besarnya nikmat yg Allah bg ni..so kne la guna nikmat internet ni sebaik2nya..Alhamdulillah,mlm smlm internet umah kitorg dah ok blik,tp terpaksa berkorban la sikit,keluarkan duit ckit sorg tuk cover apa yg patut..dan bila fikir balik,msti ada hikmahnya di sebalik kejadian2 ini,samaada untuk memberikan peringatan kepada kami yg mungkin lalai dlm kehidupan kami ini,atau pun merupakan satu ujian dari Allah s.w.t untuk meningkatkan lagi kesabaran kami sume..dan mgkin jga sbg pengajaran agar kami lbih berhati2 dgn manusia di luar..ye lah,lepas ltak password tu kitorg rasa dah selamat dah kot,tapi rupa2nya tidak..semakin kuat system keselamatan,maka makin power lah org yg nak hack2 ni..


Samalah dgn kehidupan kita ni,perlu sentiasa berhati2 dgn manusia..bkanlah su’uzzon,tetapi lbh kpd menjg dri..yela kan..org zamn skrg ni pelik2.kdg2 luar nmpak baik,tapi isi hati blum tntu lg..tul x?sdgkn kwn2 yg knal 3,4 thun pun blh mkn kwn lg,apatah pulk yg kita x kenal sgt..so berhati2lah..dan sentiasa mohon perlindungan dari Allah s.w.t…..

Kay,aku nak g umah terbuka Madam Sera kat nilai 3 nih..bwk askar2 g mkn free..time kasih madam,blh jgk jimat duit ujung2 minggu ni..he3…semoga rezeki madam dimurahkan dan madam sendiri Dirahmati Allah s.w.t…aminn..

Dengan sentiasa mengingatiNya,mudah2an kita akan sentiasa dirahmati dan diberkati dalam kehidupan kita..Semoga dipermudahkan segala urusan kita dan dikurniakan kebaikan kepada kita...amin....

2 comments:

  1. power la... kirim salam kat hacker tu, ckp haku nak blaja camne. cam bez jer. hahaha

    ReplyDelete
  2. ha3..ape yg bez nya..buat pening kitorg adalah..

    ReplyDelete